lørdag den 14. januar 2012

Karsten Krabbes Tips til dit visitkort..

Tips til dit visitkort
Af Karsten A. Krabbe


Har du et visitkort? Er du tilfreds med dit visitkort? Bør du have et visitkort? Her er nogle tanker jeg har gjort mig om visitkort.


Vi får ofte visitkort udleveret i 'professionelle sammenhænge'. Det kan f. eks. være bilsælgeren, jobkonsulenten eller advokaten, der udleverer sit visitkort, fordi han eller hun v e d, at visitkortet er vigtigt. Folk gemmer disse visitkort, der indeholder de vigtigste kontaktinformationer.


Bør jeg selv have et visitkort?


Svaret er ubetinget JA. Uanset hvad du beskæftiger dig med er det traditionelle gammeldags visitkort stadig i brug og meget anvendeligt. Ja. Du behøver ikke en gang starte pc'en for at have alle vigtige kontaktoplysninger foran dig. ;-)


Hvordan skal mit visitkort se ud?


Hvis du er 'kogekone' er det oplagt, at du har en gammeldags gryde på dit visitkort. Ligesom bageren måske bruger det historiske bager-skilt på sit.
Foto: Line Østergård


Der er altid en fare ved at bruge den slags symboler! 
+ Fordelen er stor: Modtageren ved med det samme, hvilket job der er tale om. 
- Ulempen er, at det samme symbol bruges igen og igen af forskellige personer.
• Hvis du vil bruge et symbol på visitkortet, bør det være anderledes end de sædvanlige. Ellers har det ingen effekt! 20 bagere der bruger det samme bager-skilt har ingen glæde af dette symbol.
Gratis visitkort. Vistaprint.dk


Skal jeg designe mit visitkort online?


Der findes en del hjemmesider, hvor du selv kan designe et visitkort med det udseende, du vælger.
+ Fordelen er, at du selv har bestemt udseendet. 
- Ulempen er, at du måske 'kun' kan vælge mellem et begrænset antal skabeloner til dit visitkort.


Nogle af de danske hjemmesider bruger skabeloner til visitkort, der stammer fra USA. Og det vil skinne igennem, og faren er, at dit visitkort virker en smule 'udansk' i layoutet.


Skal jeg anbringe mit foto på visitkortet?


Jeg synes afgjort, det er en god idé med dit foto. Men det billede du vælger skal følge de regler, som er beskrevet i 15 Tips og tricks til det 'gode' profilfoto. Et godt billede, der viser dig, som du 'er' i jobmæssig sammenhæng.


Dit foto må gerne fylde omkring en tredjedel af visitkortet. Men hvis du også har et symbol eller logo på visitkortet, bør det være meget diskret i forhold fotoet, så logoet ikke 'stjæler' opmærksomheden fra dig.


Hvordan med humoristiske tegninger på visitkortet?


En god tegning kan være forfriskende, men der er altid en risiko ved humor: At den ikke bliver forstået. Eller at det der var ment som noget sjovt, bliver fejlfortolket.


Hvordan ser det ideelle visitkort ud?


Jeg vil foreslå dig at få fremstillet et traditionelt visitkort, hvad angår layoutet. 
Hvis du er meget kreativ, må det gerne vises på visitkortet. Men det er meget krævende i forhold til et konservativt udformet visitkort.


Hvad skal der være på visitkortet?
Dit navn
Din jobtitel
Din adresse
Dit telefonnummer og/eller mobiltelefonnummer
Din mailadresse (gerne en mailadresse, du kan tjekke overalt)
Din hjemmesides adresse
Din LinkedIn-profil
Evt. foto og logo
Kan jeg selv fremstille mit visitkort?


I bogforretninger og forretninger med kontorudstyr kan du købe ark med visitkort, som du kan lægge i printeren og printe ud. - Der følger ofte DVD'er med, hvorpå der ligger software til design af visitkort.


Print visitkortet ud på almindeligt papir, mens du eksperimenter med dets layout. Og vent med at bruge arket med visitkort til, du har bestemt dig for et layout.


+ Fordelen er, at du helt frit kan bestemme visitkortets udseende, og du kan nemt rette det igen, hvis du f.eks. finder ud af, at der skal stå noget andet på visitkortet. Du kan også overveje at designe visitkort til forskellige formål og med forskelligt udseende.
- Ulempen er, at det kræver en vis tålmodighed og eksperimenteren, før du står med de endelige visitkort. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar