tirsdag den 7. februar 2012

5 uvaner på LinkedIn - fra komiarbejde.dk





LinkedIn er et fantastisk værktøj, og helt og aldeles nødvendigt for den moderne jobsøger, men man skal investere tid, energi og ressourcer for at få et udbytte, og der er her 5 ting som tydeligt indikerer at man er for doven til at bruge LinkedIn, med andre ord, lad vær'!


Læs evt. også: LinkedIn - Søgeord og karriere
1. Du bruger LinkedIns standardtekst når du anmoder om en connection
Jeg kan ikke lide generiske LinkedIn anmodninger, for mange af os møder så mange forskellige mennesker i vores arbejde at vi ofte kan have svært ved at placere den anmodning vi har fået. Og derfor afviser jeg, for hvis ikke vedkommende gider bruge energien på at skrive hvorfor vi skal være i netværk sammen, er han/hun ikke er værdifuld connection.
2. Dårligt eller manglende billede på din profil
Nogle gør en bevidst beslutning om ikke at tilføje én, og det kan der sikkert være gode grunde til, men du skal være klar over at det mindsker dit udbytte af at være på LinkedIn. Hvis du til gengæld har et billede fra den seneste julefrokost med en nissehue på, er det decideret ødelæggende, ihukom venligst at LinkedIn ikke er og forhåbentlig aldrig bliver et Facebook 2.

Læs evt. også: 15 Tips og tricks til det gode profilfoto
3. Du har ingen eller kun meget få anbefalinger
LinkedIn er i dag så veletableret at rigtig mange har ikke bare 1 eller 2 anbefalinger, men mange anbefalinger, og derfor ser din profil yderst tom og spøgelsesagtig ud hvis du kun har 1 eller i værste fald ingen, og folk er meget villige til at skrive en anbefaling, det kræver bare at du spørger pænt, sørg for at have minimum en 4-5 stykker.
4. Du giver en ligegyldig anbefaling af andre
Hvis nogen beder dig om at skrive en anbefaling af dem, så skriv en ordentlig anbefaling der afslører at du rent faktisk kender personen og ved hvad personen lavede. Brug konkrete eksempler på deres arbejde og - vigtigst - hvilken virkning, de havde på dig, din karriere eller virksomheden. Lad være med at skrive ligegyldigheder som “Et stort aktiv” og den slags. Vær mere personlig og konkret! I modsætning til gammeldags anbefalinger på papir, ER LinkedIn trods alt et socialt medie, og derfor skal der være mere personlighed.
5. Dit LinkedIn CV er ikke unikt
Hvis man tjekker dit CV i en ansøgning du har sendt med din LinkedIn-profil skal der selvsagt være overenstemmelse mellem data, så du ikke det ene sted er tømrer og det andet sted er smed, men de to CVer må ikke være ens, den mest indlysende årsag er at LinkedIn er målrettet enhver der kommer forbi, hvor det CV du sender med en ansøgning FORHÅBENTLIG er tilpasset det specifikke job du søger. En anden årsag er at du på LinkedIn har muligheden for at skrive ekstra oplysninger på som der ikke er plads til på print, og den chance skal du bruge.
Læs evt. også: Brug de sociale medier i jobsøgningen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar