mandag den 6. februar 2012

Genbruger du dine ansøgninger til forskellige jobs?

Genbruger du dine jobansøgninger?
Af Karsten A. Krabbe, kdjaabz


Genbrug er jo generelt en god ting. Mange virksomheder genbruger tilsyneladende deres jobopslag igen og igen. Så hvorfor ikke genbruge ansøgningerne?


Mon ikke vi alle i en eller anden udstrækning genbruger elementer i vores ansøgninger? På den ene side så er det jo en del af vores personlighed, at vi udtrykker os på bestemte måder, når vi skriver.


Ligesom vi gennem vores håndskrift udtrykker vores personlighed helt ubevidst, gælder der noget tilsvarende, både i skrift og tale.


[+] Genbrug er godt


Hvis det skriftlige materiale vi genbruger, virkelig udtrykker noget væsentligt om os. - Det er også godt, hvis vi genbruger visse dele af en tidligere ansøgning, og det vi har valgt at genbruge, også passer til den aktuelle stilling vi søger!


[-] Genbrug er dårligt


Genbrug er dårligt, når vi f. eks. kopierer en anden persons ansøgning og indsætter vores egne personlige data. Faren ved at genbruge er, at vi - uden at lægge mærke til det - skriver noget, som dels passer dårligt til det aktuelle job og dels som passer dårligt til vores faktiske personlighed.


Genbrug med omtanke!


Vi kan alle blive inspirerede af andre og undertiden også af os selv: Vi læser noget, som vi synes lyder godt, og så "justerer" vi herefter vores ansøgning med dette eller disse nye udtryk.


En velskrevet ansøgning er med til at forøge vores chancer for at komme til jobsamtale og dermed nærmere vores ønskejob!


Faren er imidlertid, at vi kan komme til at skrive noget om os selv, som måske kommer til at lyde som en frase uden indhold!


Statistisk set er der sandsynligvis adskillige, der skriver i deres ansøgning:
»Jeg er fleksibel«. Og 'alle' ved jo, at det er godt at være fleksibel.


Men hvad ligger der mere konkret i at du er fleksibel? 
Prøv at tjekke din egen "fleksibilitet" med listen nedenfor:
»Jeg er fleksibel« betyder:



  • 1 Jeg møder gerne to timer tidligere
  • 2 Jeg bliver gerne to timer ekstra på jobbet, selv om jeg så ikke kan nå de andre ting, jeg havde planlagt.
  • 3 Jeg udfører gerne helt andre opgaver end mine sædvanlige.
  • 4 Jeg vil gerne arbejde i en anden filial, selv om jeg så skal bruge 2 timer ekstra hver dag på at komme på arbejde.



I praksis kan der være endog betydelig forskel på, hvad medarbejderen mente med 'fleksibel' og det som chefen fortolkede som fleksibel..


De farlige ord såsom fleksibel, omstillingsparat, teamworker mm. bør bruges med forsigtighed!


Forslag til en praktisk Genbrugsmodel


Skriv en ansøgning der er opdelt i 5 dele:
 Indledning 
 Begrundelse for, at du søger  
 Beskrivelse af dig i forhold til stillingen 
 Fordele for virksomheden 
 Begrundelse for at virksomheden skal vælge dig


Gem hver af disse dele som kladder.


I første omgang er det vigtigste at du har denne grundmodel for øje og at du er indstillet på at bruge den.


Hvis du søger stillinger indenfor forskellige brancher, bør du evt. lave kladder for hvert af disse områder.


I praksis kan du kopiere de forskellige elementer over i den endelige ansøgninger. Det afhænger bl.a. hvilket tekstbehandlingsprogram, du benytter.


Selv om det kan virke lidt underligt for dig at bruge min genbrugsmodel i starten, så vil jeg opfordre dig til at overholde modellen og opbygningen, så du ikke falder tilbage til at genbruge den samme ansøgning uden at tilpasse den til det aktuelle job og den akturelle virksomhed.


Genbrugsmodellen for jobansøgninger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar