tirsdag den 7. februar 2012

5 ting jeg kigger efter i et godt jobinterview


5 Ting jeg kigger efter i et godt jobinterview
Her er det, der adskiller den fremragende kandidat fra den gode.

Af Matthew Swyers  @TrademarkCo  16. Januar 2012

Original blog post in English: ,

I løbet af min karriere har jeg gennemlæst tusindvis af CV'er og holdt hundredvis af ansættelsessamtaler for både Trademark Company og andre virksomheder, som jeg har arbejdet for. På denne måde fik jeg lejlighed til at se de gode, de dårlige og ligefrem grimme i form af CV'er, interviewfærdigheder og lignende. For chefer der står for at ansætte nye medarbejdere, er her det som jeg mener der får en fremragende kandidat til at skille sig ud fra de gode.

1. Opmærksomhed på detaljen

Hvor mange gange har du ikke hørt dette? Vær opmærksom på detaljerne. Lad mig sige det igen: Vær opmærksom på detaljerne!

Der er en udmærket situation i slutningen af filmen "Coming to America" med Eddie Murphy. Det foregår nogenlunde sådan her:

En mand går ind i en restaurant. Han har en skål suppe, og han siger til tjeneren: "Tjener kom og smag på suppen." Tjeneren spørger: "Er der noget galt med suppen?" Han svarer: "Smag på suppen." Tjeneren spørger igen: "Er der noget galt med suppen? Er suppen for varm? "Manden siger igen: "Vil du smage på suppen?" "Hvad er der galt, er suppen for kold?", svarer tjeneren."Vil du bare smage på suppen?!" "All right, jeg vil smage på suppen," siger tjeneren. " Hvor er skeen? " "Aha. Aha! ... "

På dette tidspunkt kan du spørge dig selv, "Og hvad har dette så at gøre med at identificere en fremragende ansøger?"

For mindre end to måneder siden fik jeg en vidunderlig mail fra en jobansøger, der ville arbejde for Trademark Company. E-mailen var personligt udformet. Meddelelsen anslog en vidunderlig tone, der understregede kompetence og vilje til at lære mere om det, som vi arbejder med her. Allervigtigst var det, at kandidaten demonstrerede sans for detaljer. Jeg var solgt. Jeg var klar til at åbne op for CV'et og se, hvad de havde at tilbyde. Og så, "Aha. Aha! ..."

Ansøgeren havde glemt at vedhæfte sit CV. I løbet af et øjeblik forsvandt al den tid han havde brugt på at forberede sin fremlæggelse - orientere sig om mig, virksomheden og de krav som jobbets stillede - ud i den blå luft. Puf!

Andre chefer havde måske ignoreret dette faktum og bare bedt om hans CV. Men du kan ikke hævde, at du har et godt øje for detaljer og så ikke levere på dette punkt. Alt hvad jobsøgerne gør, fra følgebrev til ansøgning og derudover, skal leve op til dette punkt. Ellers har de bare spildt din tid. Jeg gik videre til en anden ansøger.

2. Læs korrektur

Min kontraktprofessor i jura på universitet fortalte denne historie for klassen en dag. Selv om han var en ellers socialt udfordret person, har jeg altid husket denne historie.

Det ser ud til, at han på et eller andet tidspunkt skulle levere en tale om et eller andet emne, der indeholdt en "public option” (public = offentlig) Han havde selv skrevet og forberedt talen, men overladt PowerPoint-diaspræsentationen til en af sine assistenter.

Nå men, da han begyndte at levere sin tale - en temmelig tør tale - kunne han ikke forstå, hvorfor en bølge af klukken og grinen fra tid til anden opstod blandt publikum. Det var først, da han nærmede sig slutningen af sin præsentation, at han kiggede op på skærmen, der projicerede en række nøglepunkter i talen bag ham. Og lige dér, lige i dét øjeblik, forstod han med fuldstændig klarhed, hvorfor hans tale havde fremkaldt disse uventede reaktioner fra tilhørerne.

Hvis du udelader bogstavet "L" fra ordet "public", vil det ikke blive fanget af stavekontrollen. Det vil dog blive samlet op af nogle andre at læse de dias, når du leverer din tale om "pubic option." (pubic = kønsbehåring)

Dette kunne meget vel være dig ved din næste salgspræsentation: ydmyget og flov, fordi du havde overset din medarbejders manglende evne til at læse korrektur på sit CV under ansættelsen. Så tjek kandidatens CV og følgebrev for stavefejl, som stavekontrollen måske har overset. Dermed kan du sørge for, at du ansætter nogen, der er grundige, og er ikke afhængige af få stavekontrollen til at gøre deres job.

3. Parathed

En af de første ting, jeg altid gør efter en af de interviewede er gået, er at spørge hver enkelt person, der har været i kontakt med dem, hvad de synes om vedkommede. Hvorfor spørger du måske? Man ved aldrig, hvilke små vinduer til din kommende medarbejder dette kan give.

Engang spurgte jeg en af vore receptionister, hvad hun mente om en bestemt ansøger. Jeg var meget overrasket over at høre, hvad hun havde at sige. Hun sagde, hun mente, ansøgeren var behagelig, men havde nogle problemer, da hun først ankom: Det lod til, at den potentielle nye medarbejder ikke anede, hvem hun skulle til interview med, så receptionisten måtte ringe rundt til andre i 10 minutter, før hun kunne regne ud, hvem der skulle have besked om, at ansøgeren var kommet.

Jeg syntes, det viste en mangel på parathed hos ansøgeren, især da hun blev interviewet til et job, der havde ansvar for den overordnede planlægning for mig, og ville kræve af hende, at hun skulle kende og holde styr på alle vores vigtigste kunder.

I en anden sag stod den interviewede efter et 45-minutters interview stod og sagde: "Mark, tak for denne anden samtale." Noget af et problem: Mit navn er faktisk Matt. Men jeg ignorerede det - måske havde jeg hørt forkert, eller måske havde han bare haft været uopmærksom et øjeblik. Men da jeg fulgte ham til døren gentog han stolt mit navn, "Mark, endnu en gang tak. Jeg ser frem til at høre fra dig. "Jeg var på nippet til at svare:" Jamen, hvis jeg møder ham der Mark, skal jeg bede ham ringe til dig." Jeg gjorde det ikke. Jeg indkaldte heller ikke ansøgeren igen.

En kandidat skal vide alt det om dig, som de kan finde ud af og engagere dig på et niveau, som du vil nyde, og som fører dig et skridt tættere på at tilbyde dem job.

4. Telefon og e-mail korrespondance

En anden ting der også tit bliver overset, er professionalismen i mail- og telefonkommunikation. Jeg opmærksom på kandidatens mail-adresse, og på måden hvordan de besvarer deres personlige telefonopkald.

Selvfølgelig har vi alle har et privatliv, men vi er også nødt til at være professionelle i håndteringen af ​​arbejdsgivere - og vigtigst af alt, potentielle arbejdsgivere. Hvis en kandidats mail-adresse er "bigsexy@gmail.com" eller "hunkaburninlove@yahoo.com" så tænk dig om en ekstra gang inden du ansætter ham. Gmail, Yahoo og andre selskaber har en høj pris for nye mail-adresser: gratis. Der er ingen undskyldning for ikke at have en professionelt udseende mail-adresse.

For mig starter en samtale med at jeg ringer til ansøgerne for at aftale et interview. For nylig ringede jeg til en ansøger, og de havde vist været på en genforeningturné med Van Halen - for når kandidaten svarede, var det eneste, jeg kunne høre: " Ain't Talkin' 'Bout Love " som blæste ud af min telefon. Jeg mener, det var så højt, at jeg faktisk kunne se folk på mit kontor begynde at rokke med hovederne til melodierne.

Efter et par forsøg råbte jeg ind i telefonen - "Er [navn udeladt] til stede?" - Omsider døde musikken ud, og jeg var i stand til at høre igen. Hovederne på mit kontor holdt op med at rokke, og personen i den anden ende sagde: "Det er mig,". Ahhhh. Tja, jeg ved godt, at de elsker musik ... og at de mangler dømmekraft.

5. Ærlighed er overvurderet

Ja, du vil have din potentielle medarbejder til at besvare spørgsmål sandfærdigt, men at besvare sandfærdigt kan også vise mangel på dømmekraft. For eksempel stiller jeg ofte dette hypotetiske spørgsmål: "Hvis du blev ansat, og der efter seks måneder bød sig en anden mulighed, ville du gå til et interview om denne jobmulighed?" Du vil blive overrasket over, hvor mange mennesker der siger, at det ville de. Forkert svar!

Lad os tage et af ​​mine mere ekstreme eksempler. Da jeg bad en potentiel medarbejder om at forklare et 18 måneder langt hul i hans karriereforløb. Jeg kan stadig i dag huske hans svar ordret. Det lød sådan her: "Man, the whole work thing ... ya' know ... like, wow." Jeg blev helt målløs og sad med åben mund. Unødvendigt at sige det: Han fik ikke jobbet.

Om Matthew Swyers
Matthew Swyers er grundlægger af TradeMARK Company, et web-baseret advokatfirma med speciale i beskyttelse af varemærkerettigheder i små og mellemstore virksomheder. Virksomheden er anerkendt som en af ​​de bedste varemærke virksomheder i verden. Virksomheden er også rangeret nr. 138 på 2011 Inc. 500-listen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar