søndag den 8. april 2012

Mange ansøgere er enten dovne eller uvidende


René G. beretter om sine Erfaringer fra en nylig overstået rekrutterings proces:


Mange ansøgere i dag er enten dovne eller uvidende

Af René G. i LinkedIn-gruppen: Bedste Jobsøgnings Tips 


Lettere bearbejdet af Karsten A. Krabbe

Dette er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men jeg blev negativt overrasket over kvaliteten af de CV's og ansøgninger jeg modtog.

Specifik Stillingsannonce - Krav om kørekort
Efter at have været væk fra lederrollen et par år, og i stedet beskæftiget mig med at hjælpe unge i uddannelse eller arbejde, var tiden kommet til at vende tilbage til mine rødder. Som noget af det første, skulle jeg ud og hente en ny medarbejder. Jeg fik til denne opgave lavet en meget specifik stillingsannonce, der blandt beskrev nogle personlighedstræk samt nogle generelle krav om at ansøgeren skulle have kørekort.

De 50 bedste ansøgninger udvalgt af 200 ansøgninger
2 uger efter havde vi modtaget mere end 200 ansøgninger. Vores HR afdeling havde sorteret de "værste" fra, og efterladt mig med de 50 bedste. Jeg var derfor fuld af fortrøstning da jeg begyndte at åbne læse dem.

Statistik over de 50 bedste ansøgninger
1 af de 50 havde skrevet i deres CV at de havde kørekort.

2 havde sendt deres ansøgning og CV i PDF
 • Dette har nu været vendt med vores HR afdeling, og for fremtiden beder vi om i stillingsopslaget at de bliver sendt i PDF, så den tager vi gerne ansvaret for. Jeg havde dog indtrykket af at det var almen viden blandt jobsøgere at dette var et "must"

4 havde skrevet lidt om deres personlighed i CV'et, og et par stykker mere havde uddybet det i deres ansøgning.

Langt de fleste havde blot uddybet deres CV i ansøgningen, i stedet for at skrive hvad det var de kunne tilføje min virksomhed, hvorfor det lige netop var den stilling de søgte, og hvorfor det lige præcis skulle være dem der fik jobbet.

1 havde beskrevet nogle resultater de havde opnået i deres CV. Resten havde blot skrevet hvor de havde arbejdet og hvornår.

5 havde vedlagt anbefalinger eller skrevet referencer på deres CV.

 • Nogle vil måske tænke - Jamen det er jo bare et butiksjob, så det har sikkert været unge på 18 der havde søgt. Dette er ikke tilfældet, da langt de fleste ansøgere var over 30, og rigtig mange over 40. Jobbet var beskrevet med en stor grad af frihed under ansvar, hvilket lønnen også afspejler.

For at opsummere..
For at opsummere, må jeg konkluddere på den proces at mange jobsøgende i dag enten er dovne, eller uvidende om hvad arbejdsgivere efterspørger i CV eller ansøgninger.

Varm luft, når jobsøgningsforløb kritiseres
Det virker derfor som varm luft når jeg i andre tråde her på LinkedIn, og i medierne kan høre så mange mennesker udtale sig negativt om de jobsøgningsforløb som kommunen, A-Kassen eller anden aktør udbyder. Overstående forløb er et godt eksempel på at mange stadigvæk godt kunne have brug for det.

Kig CV'et igennem
Med det sure opstød, der forhåbentlig kan få en eller to af jer til at kigge jeres eget CV kritisk igennem, vil jeg ønske jer alle en god påske, og held og lykke med jobsøgningen

2 kommentarer:

  1. Jeg har for nylig været på et jobsøgningsforløb i en måned. Det er så ca. 10 gang, jeg deltager på et sådant. - Kurset var som sådant ikke dårligt. Det kan jeg ikke sige. Der var en del gode indslag. Der var lagt op til, at deltagerne i høj grad beskæftigede sig med at søge job på egen hånd. På et tidspunkt fik vi deltagere forbud mod f. eks. at sidde og læse og skrive indlæg på LinkedIn. Det synes jeg ikke var helt gennemtænkt af 2. aktør. For LinkedIn er da i udpræget grad Networking og kontakter, som man kan bruge både nu og i fremtiden??
    - Det som slog mig allermest var, at mit CV og min ansøgning skulle laves radikalt om. Jeg har f.eks. længe haft et foto på både min ansøgning og mit CV. Jeg blev imidlertid frarådet at have et billede på nogen af delene. Til gengæld var der mange ting, som jeg 'normalt' ville skrive i min ansøgning, f.eks. fritidsinteresser som jeg nu skulle skrive på mit CV.
    - Selve måden at skrive ansøgninger på gav mig noget af et "flash-back" til 1995: Jeg skulle bruge et brevhovede og en sidefod. I brevhovedet skulle stå mit navn, og i foden mine kontaktoplysninger.
    - Jeg fik med sikkerhed en del gode tip til ansøgninger og CV. Men det mest basale, nemlig hvad der ville give mig de mest "realistiske" jobmuligheder, kom vi aldrig frem til. Selv havde jeg forestillet mig, at jeg skulle i en praktik, mens jeg gik på forløbet, som jeg kun deltog i 2 dage om ugen (dvs. 2 dg praktik + 3 dg kursus). Dette kunne dog ikke lade sig gøre. Fik først tid på Jobcenter 3 dage EFTER jeg var stoppet.
    - Jobcenter sendte mig på jobsøgningsforløbet for at finde "realistiske jobmuligheder". Dette mål havde jeg ikke indtryk af, at anden aktøren havde hørt noget som helst om!
    På den måde var vi hele 3 parter: Jobcenter - Anden aktør og Mig som snakkede forbi hinanden.
    TÆNK engang, hvis det havde været et samarbejde - og IKKE 3 enheder med hver sine mål! Er der noget at sige til, at man ikke kommer ret meget videre ved at deltage i dette cirkus?

    SvarSlet
  2. Jeg har været igennem samme cirkus på jobcenteret. CV og ansøgning. Hvordan jeg skulle lave det, hvordan jeg kom bedst til samtale og alt det der. Jeg kan sagtens gendkende hvad du skriver. Jeg kunne faktisk godt bruge det og fik også lavet en hel del om. Jeg syntes dog ikke underviserne var engageret nok. De gav mig kun generelle råd og ikke specifikt på konkrete jobopslag. De var heller ikke ærlige omkring hvad jeg egentlig havde en chance for at søge og komme til samtale på. Det kan godt være jeg er doven men jeg endte faktisk med at betale mig til en super profesionel rådgivning, hvor de lagde stor energi i at hjælpe mig meget konkret med at skrive. Men jeg skulle betale for det, dog ikke så meget at det gjorde noget. Der er vist en del af dem derude men jeg brugte www.cvkonsulenterne.dk Bare kald mig doven men det hjalp for mig.

    SvarSlet