onsdag den 30. juli 2014

Ret til dagpenge, men tvinges på folkepension

Ret til 2 år på dagpenge, men tvinges til at gå på folkepension

Af Karsten A. Krabbe

Jeg var så heldig at komme i akutjob, først i 6 måneder, derefter forlænget med 12 måneder.

 - Desværre blev jobbet ikke forlænget. Så nu er jeg i den situation, at jeg "har ret til 2 år på dagpenge" (i teorien i alt fald). Men om 8 måneder fylder jeg 65 år og bliver derfor tvunget på folkepension!

Jeg føler mig slet ikke parat til at gå på folkepension. Hvis miraklet skulle ske, ville jeg jo helst arbejde så længe jeg kan.

Jeg skal ikke pibe. Jeg har som sagt haft et rigtig godt vikariat i 18 måneder. Mange andre er i samme situation som mig.

Men hvem har i grunden glæde af, at jeg holder op med at arbejde og kommer på folkepension?

Der er så mange mennesker, som drømmer om at kunne fx hellige sig deres fritidsinteresser, så hvorfor ikke give dem mulighed for dette?

Der er noget som slet ikke hænger sammen her: Der er ret mange, som reelt ikke gider arbejde, som man prøver med forskellige metoder at tvinge i job, mens de har lyst og evner til at arbejde bliver holdt ude.

Og så kommer vi til det helt groteske: Som pensionist kunne jeg så arbejde gratis i lektiecafeer osv og arbejde med de ting, som jeg ikke kan få som lønnet arbejde!

Læs denne artikel fra Jobindex:

78-årig bogholder kunne ikke drømme om at gå på pension | Jobindex

Ingen kommentarer:

Send en kommentar