torsdag den 29. november 2012

Gode og dårlige ansøgninger - et personligt synspunkt


Om at skrive »gode« og »dårlige« ansøgninger..
Debatoplæg af Karsten A Krabbe. November 2012

Et populært tema i alle jobsøgningskurser er dette: »Skriv en god ansøgning, så er du godt på vej til at få et job«.

Som udgangspunkt er alle kurser enige så langt. Men så hører enigheden også op.

Hvor lang skal ansøgningen være?

Igen og igen fortæller jobsøgningskonsulenterne, at man skal holde ansøgningen på een A4-side..

Men hvorfor det, vil jeg spørge? Dengang jeg var lærer var det ganske almindeligt at skrive ansøgninger på 2-3 sider eller mere! Det var ligesom traditionen at skrive fyldigt om alt, hvad man foretaget sig i tidens løb..

En ansøgning svarer jo nærmest til en fristil i skolen. Nogle elever skriver en kort og fængende stil, mens andre skriver »side op og side ned« uden at de konkret fortæller ret meget.

En ansøgning kan være både for kort og for lang. I sidste ende er det indholdet der tæller.

En kort og en lang ansøgning kan som udgangspunkt være lige gode! Hvis du er i tvivl om, din ansøgning er for lang, kan du jo dele den op, så du fx starter med en kort og overskuelig oversigt. Altså en form for præsentation af din ansøgning..

Der er ingen garanti for, at din ansøgning bliver læst. Jeg gætter på, at de fleste virksomheder bruger CV'et som udgangspunkt, når de i første omgang skal sortere ansøgningerne.

Først når de har udvalgt fx 50 CV'er som de finder interessante, kigger de på ansøgningerne. I vore dage - hvor så mange er ledige og/eller ved at miste dagpengene - modtager virksomhederne ekstra mange ansøgninger, herunder mange velkvalificerede.

Man kan vel i denne situation ikke fortænke virksomhederne i at de fx efter at have modtaget 200 ansøgninger, simpelthen kasserer de sidste 300 ansøgninger ulæste?

Behøver ansøgningen at være »god«?

Det at skrive en god ansøgning har et noget "rituelt" præg over sig. Jobkurser og job coacher fortæller at vi skal skrive på den eller den måde.

Selv har jeg fået at vide:
a) At der skulle være et sidehoved og en sidefod i ansøgningen. Andre konsulenter nævner ikke dette som et krav..
b) Nogle fortæller, at jeg ikke skal have billede på ansøgningen. Andre roser mig for dette..
c) Det indhold, som nogle roser, synes en anden, man skal gemme til selve jobsamtalen.

Der hersker tilsyneladende stor forvirring ligesom der er mange modstridende teorier og myter omkring jobansøgninger.

Personligt er jeg mange gange blevet rost for mine gode ansøgninger. Men til trods for de gode ansøgninger, så er jeg nu i den situation, at jeg stadig ikke har et job - og snart mister dagpengeretten!

Min konklusion er: "Skriv dine ansøgninger, som du synes de skal være og med det indhold, du finder relevant". Det er selvfølgelig en god idé at lytte til jobkonsulenternes gode råd, hvis du er i tvivl om, hvad du skal skrive. Omvendt er det jo altid rart at få 'feedback' på ens ansøgninger, så man kan få tip til forbedringer og ændringer.

Skulle jeg have skrevet en »dårlig« ansøgning?

En »god« ansøgning er jo ikke bedre end den effekt den har: Hvis en ansøger skriver: "Jeg har i de sidste 3 år arbejdet med lige præcis de opgaver, som jeres tidligere medarbejder, og kender de programmer i bruger i virksomheden", ja - så behøver hun jo slet ikke skriver mere og kan nøjes med at skrive navn og adresse.

Hensigten med en ansøgning er jo kun denne ene: At komme til jobsamtale i virksomheden. Og uanset hvor god ansøgningen har været, så har den jo ikke opfyldt hensigten..

Om Karsten A. Krabbe
Webmaster, webdesigner og blogger.
Du kan læse mere om Karsten A. Krabbe her:
dk.linkedin.com/in/kkrabbe



Ingen kommentarer:

Send en kommentar